Köpvillkor

Allmänna villkor

Thernlunds följer Konsumentköplagen och Distansavtalslagen. För att få handla på thernlunds.se måste man vara över 18 år.

Frakt

Fri frakt på alla beställningar.


Returfrakt 

Returfrakten kostar 39 kronor. Den slipper du om du returnerar i någon av våra butiker. Vid byten tillkommer ingen kostnad för returfrakt.

Köp

Vid beställning av varor på thernlunds.se träffas avtal om köp när kunden (du) till uppgiven e-postadress fått en bekräftelse på beställningen (orderbekräftelse). Om ordern innehåller uppenbara fel kan Thernlunds (vi) i efterhand makulera eller justera ordern. I dessa fall kontaktar vi dig. Observera att varor som lagts i varukorgen inte är reserverade. Reservation görs först vid genomfört köp.

Vi förbehåller oss rätten att korrigera uppenbara fel i efterhand. Det kan exempelvis gälla fel priser eller felskrivningar. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du naturligtvis rätt att avbeställa din order utan kostnad och få dina pengar återbetalade.

Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar om det visar sig att en vara är slut i lager eller vid andra tekniska problem. Om du inte är nöjd med vår korrigering kan du naturligtvis avbeställa din order utan kostnad och få dina pengar återbetalade.

Priser

Moms på 25 % ingår i alla priser.

Betalning

Alla betalningar administreras av Klarna. Välj mellan betalsätten faktura, konto (månadsfaktura) och kortbetalning.

Faktura och konto

Välj faktura eller konto om du vill få hem dina varor och i lugn och ro prova dem innan du betalar. Fakturan kommer till den e-postadress du uppger vid beställningstillfället. Du väljer själv om du vill betala inom 14 dagar (faktura) eller dela upp betalningen (konto). Väljer du konto kommer en samlad faktura vid månadens slut. För mer info om Klarna och fakturor, ring Klarna kundservice: 08 – 120 120 10.

Kortbetalning

Vi accepterar Visa, Mastercard och American Express. Personuppgifterna skyddas och hanteras enligt bestämmelser i PUL.

Leveransinformation

Leveranstid

Alla beställningar leveraras med PostNord och finns normalt att hämta ut på ditt närmaste utlämningsställe 1-3 arbetsdagar efter att du lagt beställningen. Under perioder med extra högt tryck, exempelvis reor, är leveranstiden 3-6 vardagar. Avvikelser och förseningar på upp till 3 dagar utöver den normala leveranstiden kan förekomma. I de fall förseningar uppkommer på grund av oss kontaktar vi dig. Vid eventuell försening har du rätt att häva köpet om du inte godkänner ny föreslagen leveranstid. Har du betalat produkterna i förskott återbetalar vi dina pengar inom 14 dagar. 

Utlämningsställen

Din beställning levereras till utlämningsstället som ligger närmast din bostadsadress. Du får en avisering via sms med information om när och var du kan hämta ditt paket. Ditt paket ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar. För paket som inte hämtas ut debiteras 100 kr. Vid hämtning av ditt paket ber vi dig att kontrollera att försändelsen är intakt. Skulle försändelsen vara skadad eller lagad på något sätt, ber vi dig kontrollera att allt finns med i paketet. Vid avvikelse kontakta Thernlunds kundtjänst på telefon: 08 - 28 88 05 eller e-post: kundservice@thernlunds.se.

Ångerrätt och byten


Vår förhoppning är förstås att du alltid ska bli nöjd med dina inköp men om du av någon anledning ändå inte skulle bli helt nöjd vill vi gärna hjälpa till.
Observera att en vara måste vara oanvänd och ha kvar alla produkttaggar för att godkännas som retur. För underkläder och strumpor gäller ånger- och bytesrätten endast om plomberingen är intakt.
Du kan enkelt använda vår bifogade retursedel, annars finns det ett standardformulär att hämta från Konsumentverket. Ladda hem det här.

Byte eller retur i butik (inga avgifter tillkommer)

Beställd och oanvänd vara kan bytas och returneras inom 14 dagar efter att varan är uthämtad eller mottagen. På julklappar är det öppet köp fram till den 31/12 2017. 
Vid byten i butik tar du med varorna, följesedeln samt legitimation till butiken, där får du hjälp av personalen.
För att slippa returfrakt rekommenderar vi att du returnerar varan i någon av våra butiker. Tänk på att du måste ha med dig följesedeln (som du fick med leveransen) och legitimation till butiken när du returnerar varan. Har du köpt varan i någon av våra butiker kan du inte returnera den via webbshopen.


Har du betalat med faktura i webbshopen och du väljer att göra returen i en Thernlundsbutik (eller byter till en billigare vara) får du pengarna tillbaka på ditt kontokort. Du måste därför betala fakturan du fått, då det är Klarna som har hand om fakturorna. I butiken behöver du förutom följesedel även visa upp legitimation.
Eventuell rabatt använd på returnerad vara är förbrukad och flyttas ej över till annan vara.


Byte via webbshoppen (inga avgifter tillkommer)

Beställd och oanvänd vara kan bytas inom 14 dagar efter att varan är uthämtad eller mottagen. På julklappar är det öppet köp fram till den 31/12 2017. 
Om du vill byta några av varorna du beställt via webbshoppen fyller du i returblanketten som följer med i paketet. Förslut sedan emballaget ordentligt och klistra på den bifogade returfraktetiketten. Därefter lämnar du in paketet på valfritt PostNord-ombud, sök här för lista över PostNords ombud. Om du byter mot andra varor står vi för returfrakt och fraktkostnaden för dina nya varor.

För att byta en vara, skicka in den välemballerade varan till:
Ulvsundavägen 185G
168 67 BROMMA


Retur via webbshoppen (tillkommer 39 kr i returfrakt)

Beställd och oanvänd vara kan returneras inom 14 dagar efter att varan är uthämtad eller mottagen. På julklappar är det öppet köp fram till den 31/12 2017. 
Använd den bifogade retursedeln som medföljer i paketet, kryssa i orsaken till returen och fyll i formuläret. Använd gärna originalemballaget, se till att försluta förpackningen ordentligt och sätt på den bifogade returfraktetiketten. Därefter lämnar du in paketet på valfritt PostNord-ombud, sök här för lista över PostNords ombud. När du returnerar en vara debiteras du en kostnad på 39 kronor, avgiften regleras i efterhand. Har du några frågor gällande din retur, kontakta Thernlunds kundtjänst.
Så snart din retur blivit administrerad får du en bekräftelse via mail. Vi arbetar så snabbt vi kan med att administrera din återbetalning som ska ske senast 14 dagar från att vi mottagit varan. Så fort vi har möjlighet uppdaterar vi din faktura så att du snabbt och enkelt ska veta hur mycket du eventuellt ska betala. En uppdaterad faktura skickas då till den e-postadress som angavs vid köpet.

För att returnera en vara, skicka in den välemballerade varan till:
Thernlunds
Ulvsundavägen 185G
181 50 BROMMA

Har du köpt varan i någon av våra butiker går det inte att returnera den via webbshopen.

Reklamationer


Thernlunds arbetar bara med noggrant utvalda varumärken och varje produkt ses över innan den skickas. Vår förhoppning och målsättning är att alla varor som skickas ska vara av hög kvalitet och motsvara dina förväntningar.
Skulle du av någon anledning ändå få en defekt, fellevererad vara eller om det är något annat som avviker från din beställning, kontakta Thernlunds kundtjänst så snart felet upptäcks. Du som konsument har rätt att reklamera en felaktig vara inom 3 år efter inköpsdatumet, inom rimlig tid efter att felet upptäcks. Vid reklamation: Skriv orsaken till reklamationen och använd den bifogade retursedeln som kommer i paketet. Vi står självklart för returfrakten förutsatt att det är en godkänd reklamation. Vi följer allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.
Självklart kan du också reklamera varan i någon av våra butiker. Tänk på att du måste ha med dig följesedeln (som du fick med leveransen) till butiken när du reklamerar varan. Om du inte hittar din följesedel kan du skriva ut och ta med orderbekräftelsen du fick per e-post vid beställningen.
Har du köpt varan i någon av våra butiker kan du inte reklamera den via vår webbshop.
Här hittar du våra kontaktuppgifter.

Information innan du skickar in ditt plagg:
Av hygienskäl uppskattar vi att plagget är rent innan det lämnas/skickas till oss.

Exempel på godkända reklamationer:
* Logotype saknas/sitter snett etc.
* Söm saknas/ficka är igensydd etc.
* Blixtlåset fungerar inte och anledningen är inte normalt slitage.

Exempel på "fel" som inte behöver vara en reklamation:
* Hål i ärmhålor eller kragen orsakade av att man "slitit" av sig tröjan.
* Noppor på ullplagg, noppor är naturligt och det är näst intill ofrånkomligt att ullplagg inte noppar, ett tips är att plocka bort dem med handen eller en klädborste. Noppor är överflödiga ulltrådar som samlar ihop sig och bildar klumpar.
* Slitna jeans i grenen orsakas av normalt slitage och behöver inte vara grund för reklamation.
En godkänd reklamation betyder inte per automatik att du blir av med plagget och får pengarna tillbaka. I första steget gör vi alltid vårt bästa för att åtgärda felet. Om detta inte är möjligt försöker vi ersätta dig med ett liknande plagg om liknande plagg finns, i tredje hand återbetalar vi dig beloppet.

Outlösta paket

För paket som inte blir utlösta debiteras en avgift på 100 kronor för hanteringskostnader. Det gäller expediering, packning, emballage, frakt, returfrakt samt returbehandling.

Säkerhetspolicy


Säkerhet

Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter utan medgivande från personen ifråga. Detsamma gäller även för e-postadresser.


Cookies

En "cookie" är en liten textfil som sparas på din dator. De cookies vi använder oss av är s.k. sessionscookies och är bland annat till för att hålla reda på din shoppingbag när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.
Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.


Personuppgifter

Thernlunds ansvarar för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Uppgifterna används för att kunna administrera dina inköp. Thernlunds använder endast uppgifterna inom koncernen och lämnar ej uppgifter till tredje part.

Copyright © 2017. All rights reserved.